welkem

welkem
:))

its mine! :p

Photobucket

Followers

Saturday 17 May 2014

Anak Derhaka : Tanggang Zaman Moden



Assalamualaikum wbt.
 
Bismillahirrahmanirrahim.............................
Sesungguhnya dosa derhaka kepada ibu bapa termasuk dalam dosa besar iaitu Sebaris dengan dosa menyekutukan Allah, membunuh manusia dan menjadi saksi palsu.

Anak yang tidak menghormati dan berbakti kepada kedua orang tua adalah anak yang derhaka yang selayaknya menerima balasan daripada Allah. Daripada hadis yg diriwayatkan Tabrani.
"Dan (kejahatan) yg akan dibalas Allah di dunia ini adalah zina dan derhaka kepada ke2 org tua."

Banyak contoh menunjukkan pengajaran dan azab derita yg ditanggung jika menderhaka kepada org tua di dunia ini. Ia mungkin datang dalam keadaan seseorang itu ditimpa penyakit, gagal dalam pekerjaan, atau nafkah serta keadaan hidup mereka tidak tenang. Muslim meriwayatkan Drpd Abu Hurairah, Nabi Bersabda yg bermaksud.......
"Celakalah! Celakalah! Celakalah! orang2 yg mendapati kedua orang tuanya @ salah satunya hingga sampai usia mereka namun dia tidak berbakti kepada mereka.."

Masyarakat Kita juga mempunyai cerita tersendiri yg mengaitkan penderhakaan anak terhadap org tuanya. Kisah Tanggang yg disumpah menjadi batu cukup memberi kesan kpd kita.
Namun, Tanggang SeKArAnG lebih mendukacitakan kerana bukan lagi mulut melafazkan kata2 kesat, tapi mereka juga sanggup memukul org tua mereka. Cerita Tanggang disumpah menjadi batu seakan2 gagal menginsafkan pada zaman sekarang.

Ustazah Azini Mansor menceritakan kisah seorang anak PEREMPUAN yang sanggup menderhaka kepada ibunya kerana ditegur bermain handphone hingga lewat malam. "Ibunya tidak senang melihat perilaku anaknya itu menegur beberapa kali sebelum merampas handphonenya. Selepas mendapati handphonenya rosak, anak perempuan itu hilang pertimbangan hingga tergamak mencekik ibunya..."  katanya......

Apa sudah jadi? Anak lebih sayangkan hp berbanding mak bapak sendiri? Kemana pergi budaya hormat menghormati yg cukup dekat dgn masyarakat kita?
 Kisah tersebut menjelaskan betapa dasyatnya Tanggang zaman sekarang apabila anak muda bagaikan hilang pedoman dan bersikap hati batu terhadap ibu bapa.

Semoga saja "KITA" bukanlah terkategori seperti di atas.....

No comments: