welkem

welkem
:))

its mine! :p

Photobucket

Followers

Wednesday 5 June 2013

Subuh Berjemaah (^_^)

Assalamualaikum w.b.t.

Sebelum nak teruskan berbicara tentang topik pada kali ni, nak tau sikit, cer angkat tangan sapa2 yang selalu solat subuh berjemaah? Tak kira lah, dengan kawan2 ataupun keluarga tercinta. Cer angkat.. (Cehh, bajet nampak ja kan sapa yang angkat tangan tu. Hahaha)

Hurm, solat subuh sebenarnya sangat2 lah dititikberatkan dalam Islam. Tambah pulak solat subuh berjemaah. Rasulullah SAW pun duk pesan kan,
"Sesungguhnya solat yang paling berat untuk orang munafik adalah solat isyak dan solat subuh. Sekiranya mereka mengetahui apa yang terkandung didalamnya, nescaya mereka akan datang kepada keduanya meski dalam keadaan merangkak sekalipun." Hadis Riwayat Al-Bukhari & Muslim)

Solat subuh merupakan pengukur nilai sebuah umat. Umat yang melalaikan solat subuh berjemaah adalah umat yang tidak berhak atau tidak layak mendapat kejayaan, akan tetapi berhak diberikan kejayaan kepada umat yang lain. Manakala, umat yang menjaga solat subuh secara berjemaah adalah umat yang paling berhak untuk tegak kukuh di muka bumi. 

Pernah, salah seorang pemimpin yahudi menyatakan bahawa mereka tidak takut dengan orang Islam kecuali dengan satu hal, iaitu bila jumlah jemaah solat subuh menyamai jumlah jemaah solat jumaat. InsyaAllah, dengan izin Allah, semua ini akan menjadi kenyataan dalam masa terdekat ni. Haa? hang tanya macam mana? Hang lah kena mulakan. Ajak kawan2 pi solat subuh berjemaah kat masjid nuh. Bangun pagi, hang kejut kawan2 hang ajak pi sama2. Toksah takut kena marah. Hang dah kejut kawan hang tu, Allah dah bagi pahala dah kat hang walaupun depa tak bangun. Hang taknak pahala ka?

Uthman bin Affan r.a. berkata, Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :
"Barangsiapa solat isyak berjemaah, maka seakan-akan dia telah solat sunah setengah malam. Dan barangsiapa solat subuh berjemaah, maka seakan-akan dia telah melaksanakan solat malam satu malam yang penuh"(Hadis Riwayat Muslim)
Allah SWT berfirman : 
"Dirikanlah solat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan (dirikanlah pula solat) subuh. Sesungguhnya solat subuh itu disaksikan Malaikat. Dan pada sebahagian malam hari, solat tahajudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu, mudah-mudahan Rabbmu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji.."
(al-Isra 78-79)

Haa, lepas nih sama2 lah kita mengimarahkan masjid waktu solat isyak, juga solat subuh. Tapi, kalau nak lagi baguih, zuhur, asar maghrib tu sekalilah. Solat berjemaah tu lagi banyak pahala. InsyaAllah lagi berkat. Kalau sapa2 malas tu, rajin2kan lah pasnih. Moh lah kita berebut pahala banyak2 memandangkan dunia dah akhir zaman ni kan.

Tu jaa kot kali ni. Assalamualaikum~

No comments: